close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

רכב נוסף למשפחה- מותרות או צורך?

מערכת שורשח תשרי, תשעו21/09/2015

דילמה סוערת ביותר בתחום הרכב היא האם רכב שני הוא מותרות או על צורך אמיתי

תגיות:

רכב משפחתי נוסף משפר את רמת החיים ומבטיח יתרונות רבים. הוא מונע את תלות הדדית מצד בני זוג, מקל על תחבורה ונגישות עבור הורים לילדים וגם חוסך זמן בנסיעה לעבודה ולבילויים משותפים. מצד שני, מדובר על הוצאה לא מבוטלת שמורגשת היטב בתקציב. ההוצאה הראשונית על רכב שני בישראל עומדת על 70,000-120,000 ש"ח, בעוד ביטוח, דלק, תחזוקה, בלאי ושחיקה עולים עוד 3,000-5,000 ש"ח בשנה. מכאן ניתן להבין מדוע הדילמה הסוערת ביותר בתחום הרכב היא האם מדובר על מותרות או על צורך אמיתי וקיומי.

אין טעם לחפש תשובה חד משמעית וכדאי להשקיע את המאמץ בהתאמת הרכב לצרכי המשפחה.

באופן עקרוני, יש משפחות שאצלן רכב נוסף הוא פריבילגיה ויש משפחות שלא יכולות להסתדר בלעדיו אפילו יום אחד. הבחירה ברכב משפחתי צריכה להתבצע בהתאם לצרכי הנסיעה ומספר הנפשות. במשפחה המונה 2-4 נפשות בלבד ניתן להסתפק ברכב אחד, אך במשפחות גדולות של 5-7 נפשות עדיף להשקיע ברכב נוסף או לחילופין לרכוש מלכתחילה רכב עם מספר מתאים של מקומות ישיבה.

יתרונות וחסרונות מבחינת התקציב

קביעה של מסגרת התקציב יכולה לעזור למשפחות המתלבטות לגבי רכישת רכב נוסף. היתרון הבולט הוא חיסכון בזמן. במשפחות בהן זמן שווה כסף ושני ההורים מחזיקים במשרה מלאה, ליתרון כזה יש משמעות גדולה. רכב נוסף מאפשר לכל אחד מההורים לבלות יותר זמן בבית ובמקביל לא לוותר על שעות עבודה חשובות. במקרים מן הסוג הזה הרכב הנוסף בהחלט שווה את ההשקעה הראשונית וגם את הוצאות התחזוקה השוטפות.

שאלה נוספת היא מה מרכיב את התקציב המשפחתי והאם ניתן לקבוע סדר עדיפויות חדש על מנת לצרף רכב שני. כאן כדאי להיכנס לעובי הקורה ולהשוות בין רכבים למכירה מיד ראשונה או שנייה. השוואת רכבים מבוססת על פרמטרים כמו יצרן, קטגוריה, דגם, מספר דלתות, קבוצת שווי, צריכת דלק ואבזור הכלול במחיר. המפרט הטכני של רכב שני למשפחה לא אמור להיות מפואר אלא בעיקר פונקציונאלי. את המפרט בודקים לפי נתוני נפח מנוע, הספק, דרגת זיהום וציון במבחן ריסוק. כדאי להשקיע ברכב בטיחותי ולזכור שאין מחיר לתחושת הביטחון של ההורים והמשפחה.

האם העלות משתלמת בטווח הארוך?

הנטייה של רבים מאיתנו לקנות רכב שני מיד עם התרחבות המשפחה עלולה לעלות ביוקר. חשוב לבדוק האם העלות של הרכב הנוסף משתלמת גם בטווח הקצר וגם בטווח הארוך. בטווח הקצר, התקציב לרכישת הרכב תלוי בהון העצמי. משפחות שיכולות לקנות רכב בלי הלוואה בהחלט יעשו עסקה משתלמת יותר, בהשוואה להורים שצריכים לשלם לא רק על הרכב אלא גם על פערי התיווך. בטווח הארוך אפשר לבדוק האם מדובר על עסקה מוצלחת לפי ההשפעה על סגנון החיים: כל עוד ההורים באמת מרוויחים יותר זמן פנוי בבית ובעבודה, ההוצאה הופכת להיות אטרקטיבית ומשתלמת. לחילופין, אם הרכב הנוסף לא מחליף נסיעה בתחבורה ציבורית ולא מצליח לשפר את רמת החיים, עדיף לוותר עליו לטובת הוצאות אחרות.

מעל 2.9 מיליון רכבים נוסעים על כבישי ישראל נכון לשנת 2014, והנתון לא צפוי לרדת בעתיד הנראה לעין. לשליש מהמשפחות יש רכב שני ול-10% יש מעל שלושה רכבים פרטיים שונים. התאימו גם אתם את הרכב לצרכי המשפחה ולא תצטרכו להתלבט.

הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה